Everesta, s.r.o.

10 principů motivace

PN

Nido R. Qubein, americký autor řady knih, speaker a konsultant top manažerů, shrnul svoje dvacetileté zkušenosti s motivací do 10 základních principů. Jsou to prakticky použitelné principy, které volně navazují na myšlenky německého autora Reinharda K. Sprengera – viz blog: „Motivace: Problém nebo příležitost?“.

Jednou z nejčastějších otázek, které manažeři kladou, jakmile se objeví poradce, je tato: „Jak mám motivovat své spolupracovníky, aby dělali to, co chci, aby dělali?“ Správná odpověď na tuto otázku zní: „Nesnažte se je motivovat. Jsou motivovaní sami od sebe.“ První princip motivace zní:

1. Každý člověk je motivován
Je možné a účelné zjistit, čím je ten který člověk motivován a použít tuto znalost na soustředění jeho energie k firemním cílům a úkolům. Motivace je něco podobného jako voda ve vodovodním potrubí, která má schopnost proudit. Aby proudila, potřebuje k tomu mít příležitost, musíte proto otočit kohoutkem. Chcete-li, aby lidé projevili svou motivaci, musíte jim k tomu vytvořit vhodnou příležitost.

2. Lidé dělají věci ze svých vlastních důvodů, ne z vašich
Pokud chcete, aby lidé dělali něco pro dobro firmy, musíte lidem ukázat, vysvětlit, co tím získají oni sami. Když to pochopí, budou mít ke konání svůj důvod.

3. Lidé změní svoje chování, pokud jim dosavadní chování začne vadit víc než změna
Američané začali kupovat malé vozy s nízkou spotřebou pohonných hmot, když jim začaly vadit vysoké ceny benzinu.

4. Klíč k efektivní motivaci je identifikace
Když se z něčeho stane osobní záležitost, stane se to pro člověka důležitým. Chystáte-li restrukturalizaci firmy a chcete do toho zapojit zaměstnance, vysvětlete jim, jaký užitek to přinese jim osobně – každému z nich.

5. Chcete-li, aby se vaši lidé o něco zajímali, zajímejte se vy o ně
To vyžaduje aktivně lidem naslouchat a nejen poslouchat, co říkají svými slovy. Pokud máte dost trpělivost a uděláte si na lidi čas, uvolní se, přestanou z vás mít přílišný respekt a začnou vám říkat pravdu o svých problémech a trápeních i o tom, jak to vidí na pracovišti a ve firmě, co jim vadí a překáží, co navrhují a co si přejí.

6. Hrdost je mocný motivátor
Každý člověk je na něco hrdý. A hrdost těsně souvisí se sebeúctou. Není nic důležitějšího než posilovat sebeúctu zaměstnanců. Člověk s náležitou mírou sebeúcty jedná s respektem se zákazníky i s partnery. Naopak pokud člověk nemá rád svou práci a nemá ani dobré pocity sám ze sebe, bude odpuzovat každého, s kým přijde do styku.

7. Lidi nezměníte. Jediné, co můžete změnit, je jejich chování.
A chcete-li změnit chování lidí, musíte změnit jejich pocity, názory, přesvědčení. Pro takovou změnu nestačí výcvik. Je nutné vzdělávání a výchova. Když vzděláváte a vychováváte lidi, jednáte s nimi na hlubší úrovni než při pouhém výcviku dovedností.

8. To, jak lidé vnímají svoji práci, sami sebe a svoje okolí, je pro manažera realitou
To je velmi důležitý poznatek. Když mluvíte s lidmi, nereagují na to, co vy říkáte, ale na to, jak rozumí tomu, co říkáte. V tom může být velký rozdíl.

9. Dostanete od lidí takové chování, které soustavně odměňujete a posilujete
Může jít o pozitivní i negativní posilování. Určité chování můžete posilovat tím, že takové chování tolerujete, že za ně poskytujete svoje uznání a případně další výhody nebo odměny. Negativní posilování jsou výtky, tresty, nevýhody. Lidé reagují na tyto formy posilování a přizpůsobují podle toho svoje chování. Chtějí se tak vyhnout trestům a nepříjemnostem a získat maximum výhod. Pokud slovně proklamujete jeden druh chování a ve skutečnosti ale odměňujete a posilujete jiný druh chování, lidé nebudou dbát vašich slov.

10. Sami sebe posuzujeme podle svých motivů, ale ostatní posuzujeme podle jejich jednání
Jinak vyjádřeno máme sklon omlouvat sami u sebe takové chování, které u druhých vnímáme jako nepřijatelné. Pokud někdo z podřízených přijde pozdě do práce, jsme hned přesvědčeni, že ten člověk je nezodpovědný a nemá zájem o práci. Když ale my sami přijdeme pozdě do práce, je to proto, že jsme například museli splnit určité rodinné povinnosti. Pokud některý ze spolupracovníků projeví nežádoucí chování, nehodnoťme jeho motivy a nesnažme se je měnit. Soustřeďme se pouze na projevené chování. Chování lidí změnit lze, jejich motivy změnit nemůžeme.

Kdo z vedoucích pracovníků se bude držet těchto desíti principů a využívat je, brzy zjistí, že kolem něj jsou samí motivovaní zaměstnanci, kteří soustřeďují svoji energii na dosažení firemních cílů. To znamená takových cílů, ve kterých vidí sami sebe, svůj osobní zájem.

Volně podle www.madeforsuccess.com Pavel Náhlovský

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.