Everesta, s.r.o.

Do koše! Inflace! A letíme!

Balónová fiesta

Pilot, letecký provozovatel a podnikatel Michal Kubát mě zasvětil do základů balónového létání. Řídit není teoreticky těžké, ale když to zvořete, můžete skončit např. v lese nebo na širém moři.

„Leteckých provozovatelů balónů v republice není mnoho. Já provozuju dva balóny, jeden nově dovezený z Anglie pro dva až tři pasažéry a Chad balón pro osm pasažérů,“ uvozuje mě do situace pan Kubát. „Balón je v podstatě letadlo, pilot musí mít podobné zkoušky jako na letadlo, je totiž účastníkem letového provozu. Ovšem balón nepotřebuje samozřejmě ke svému vzletu skluz, může letět třeba milimetr za hodinu, když na to přijde. Mezi lidmi myslím panuje taková pověra, že se balón nedá řídit, že prostě letí v té přímce, ve které fouká vítr. Tak to pochopitelně není, v různých výškových hladinách fouká vítr jinak a pilot mezi nimi stoupá a klesá, tím se dá směr letu balónu výrazně ovlivnit. Ale může se samozřejmě stát cokoli. Při vyhlídkovém letu může dojít i k takové situaci, že pilot po hodinovém letu přistane s pasažéry na druhém konci louky vzdáleném 300 metrů od místa, z kterého startovali, a ani výstup do kilometrové výšky trasu letu balónu neovlivní – prostě nefouká nikde.“

Kdy a proč se létá?

K tomu, aby provozovatel nafoukl balón, ho nejspíše přiměje jeden z těchto důvodů: vyhlídkový let se zákazníkem, marketingový záměr, sportovní akce nebo fiesta.
O romantické vzduchoplavecké zážitky je velký zájem. „Balón má tu výhodu, že může celkem dobře kopírovat krajinu. Snese se třeba těsně k rybníku a pak zase vystoupá nad vrcholky stromů. Když si lidi můžou utrhnout šišku ze špičky smrku, jsou úplně unešení. Novomanželé samozřejmě radši letí sami a užívají si výhod malého VIP balónu bez spolucestujících ale výhodou velkého balónu je zase to, že třeba celý manažerský tým nějaké společnosti může letět pohromadě.“
Reklamní využití balónu je zcela běžné a podle Michala Kubáta i velmi efektivní. „Životnost balónu je přibližně deset let. Když si firma koupí balón - mnohdy stačí jenom obal s reklamou - a najde si provozovatele ke spolupráci, uvidí její značku mnohem víc lidí než v prime-timu v televizi. Podle mě to dokonce zvyšuje kredit značky – lidi přece k balónům vzhlížejí, vžívají se do role pasažérů a sledují balón, dokud jim nezmizí z očí.Je to rozhodně reklama, která působí na lidi pozitivně. V případě potisku balónu reklamou na míru zůstává tak reklama po celou dobu jeho životnosti, při všech vyhlídkových letech nebo fiestách.“
Fiestou se, jak se dozvídám, v tomto případě míní velké setkání balónářů. Sjedou se desítky letců z mnoha zemí a všichni najednou vzlétnou. Sponzoři se můžou radovat.

Sportovci, rekordy a kolize

Další příležitostí pro piloty horkovzdušných či plynových balónů k setkání jsou různá sportovní klání. Například prestižní britský „Long Jump“, v němž se soutěží o to, kdo doletí nejdál. „S tím naším velkým Chad balónem právě udělal vynikajicí anglický pilot Mike Scholas rekord v nejdelším i nejvyšším letu. My jsme ho pak koupili. Létá se i do výšky přes deset tisíc metrů, tam už samozřejmě posádka potřebuje kyslíkové přístroje a další speciální výbavu.“ Podle údajů Mezinárodní letecké federace je dokonce absolutní rekord výšky letu horkovzdušného balónu 21 027 metrů.
Napadlo mě, jak dopadne člověk, který dopadne na vodu. „Z vyprávění znám jednu takovou příhodu,“ líčí pan Kubát. „Pilot dělal paravýsadky na letišti, které je asi kilometr od pobřeží, a když mu vyskákali parašutisti, nestihl s odlehčeným balónem klesnout a vrstva větru, která ho táhla směrem od pevniny, ho donesla asi 3 míle od pobřeží na volné moře. Měl štěstí, že ho viděli rybáři, kteří se s ním spojili vysílačkou a pak v podstatě kontrolovali přistání balónu. Důležité je, že pilot musí letět do vyčerpání plynových zásob, protože pak se mu stanou z palivových lahví plováky a koš balónu se udrží nad vodou.“

Letové dny

Pravidla pro to, kdy může balón vyletět do vzduchu, jsou poměrně přísná. „V létě se může létat vlastně jenom dvě hodiny po východu slunce a dvě hodiny před západem, když nepracuje termické proudění vzduchu. V zimě se dá létat i přes den, protože termika je velmi oslabená nebo téměř žádná. Let balónem se může uskutečnit pouze v případě dodržení předepsaných klimatických a povětrnostních podmínek tj. stabilní počasí bez srážek o síle větru max. 4m/s. Takzvaných letových dnů v roce tedy není moc, s balónem se dá nalétat přibližně 60-100 hodin za rok. To je i limitující faktor pro uzavírání objednávek na vyhlídkové lety, o které je poslední dobou obrovský zájem.“

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
5 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.