Everesta, s.r.o.

Manažeři berou hodnocení jako zbytečnou povinnost

I Lidičky z firmičky mají občas problém s hodnocením

Dotazník obsahoval čtyři jednoduché otázky – první z nich zněla „Máte ve společnosti zaveden nějaký systém hodnocení, nebo spoléháte na přirozený talent manažerů?“ Všichni respondenti uvedli, že hodnocení probíhá pravidelně, systém zavedený je. I tak se ovšem vyskytly značně rozdílné odpovědi – v jedné firmě vyplňují hodnotící dotazníky jedenkrát za rok, zatímco jinde jedenkrát za měsíc.

Přestože tedy systémy zavedené jsou, ani jeden z dotazovaných personalistů nebyl s tím svým spokojen. Důvody k tomu jsou různé: „Vyplňování dotazníků je příliš formální.“ nebo „Manažeři berou hodnocení jako zbytečnou povinnost, takže neplní svůj účel.“ nebo třeba „V současné době jsou cíle nastavené vedoucími pracovníky nesplnitelné.“ Dobrou zprávou určitě je, že jsou si většinou společnosti tohoto problému vědomy a, jak jejich zástupci uvádějí, „pracují na zlepšení“.

Účastníci ankety pak sami dávají příklad toho, co by měla splňovat správná pochvala:
- konkrétnost („za co“)
- včas
- před lidmi
- adresnost
- upřímnost
- motivuje
- osobní – chválitel by to měl „myslet vážně“
a jedna personalistka uvedla také, že „pochvala by měla být dána písemně s uvedením, kdo ji navrhl.“

Naproti tomu výtka by měla být:
- mezi čtyřma očima
- s termínovaným doporučením nápravy
- včasná
- neútočná
a možná, jak vyplývá z ankety, také „neosobní (nepřímá)“.

Udílet negativní hodnocení je totiž o něco těžší.

A jak je to u vás?

Komentáře

komentar

Hodnocení do pracovní činnosti samozřejmě patří. Nesouhlasím ale s tím, že výtka má být mezi čtyřma očima a pochvala veřejná. Když se někdo chce pyšnit pochvalou, musí se také stydět za výtku. Proto musí být pravidla stejná, tzn. buď obojí neveřejné nebo veřejné. Zveřejňování jen pozitivního hodnocení a "ututlávání" (mezi čtyřma očima) negativního hodnocení pak budí jen "falešný" dojem jak jsou všichni pracovníci dobří. A hodnocení a jeho forma by měla být volena podle potřeb firmy a také podle konkrétních pracovníků.

re: kometar

S tím se dá souhlasit. Ale pokud mají výtky a pochvaly sloužit jako nástroje motivace, tak to podle mě bude lépe fungovat systémem pochvala veřejná, výtka v soukromí.

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
9 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.