Everesta, s.r.o.

Příběhy slavných značek

loga_fin1.JPG

Důležitou součástí marketingu obecně je název. Dobře zvolené jméno, hraje důležitou roli obzvláště v počátečním období, kdy ještě firma nevstoupila do povědomí svých klientů. Při zakládání tohoto magazínu jsme se i my museli potýkat s volbou vhodného názvu. V průběhu několika bouří mozků padala samozřejmě ta nejbizarnější jména. Tak se mohlo stát, že byste si teď četli na webu s názvem HRoom, Bimboss, HRCity, Řízek nebo Kravaťák. Úderný Bosston však neměl konkurenci.

Bylo by zajímavé zapátrat, jak vznikly jiné, také docela známé názvy či obchodní značky. Často se jedná o zkratky, které je dnes již velmi obtížné dešifrovat, jindy jde o banální pojmenování, jehož historie naprosto postrádá poetičnost. Známe i různé fámy a legendy. Příkladem je košilatý vtip o tom, jak milenka Billa Gatese po prožité noci prohlásí, že již chápe, proč se jeho korporace jmenuje Microsoft. Naopak pravdivý a vcelku známý je příběh značky Mercedes. Automobil byl pojmenován po jedné z dcer úspěšného podnikatele a prodejce vozů Hanse Jellineka. Jeho druhá dcera se jmenovala Dolores. Mohlo se tedy klidně stát, že by dnešní nejbohatší vrstvy místo meďákem jezdily dolákem případně dorákem. Žena stojí například také za vznikem značky Nowaco. Inspirací bylo dívčí jméno manželky a společnice dánského zakladatele, tedy Nowak.

Název značky v sobě může ukrývat i určité sdělení. Třeba značka piva Stella vznikla, když se v roce 1926 podařilo belgickému pivovaru tradiční vánoční pivo natolik, že bylo pojmenováno latinsky hvězda. Oblíbenému pivu Gambrinus zase propůjčil jméno Jan I. (Jan Primus), vévoda brabantský. Žil ve 13. století a kromě vládnutí stál také v čele bruselského sladovnického cechu. Podle starého pravopisu se jméno psalo Gan Primus, z čehož později vzniklo Gambrinus. Pro změnu řečtinu by asi málokdo hledal u značky Nike. Ve skutečnosti jde o řeckou okřídlenou bohyni vítězství Niké. Budeme spravedliví a zmíníme také Adidas. Tuto značku založil mladý sportovně založený Němec jménem Adolf (Adi) Dassler.

Jména značek a firem vznikají také podle místních názvů. Mezi ty zajímavé patří třeba Nokia. Název vznikl podle řeky Nokianvirta v jihozápadním Finsku. Na jejím břehu postavil roku 1865 zakladatel Fredrik Idestam mlýn na dřevní buničinu a začal vyrábět papír. Zdá se to být jako pohádka o tom, jak chudý mlynář ke štěstí přišel. Ve skutečnosti byl však Fredrik důlním inženýrem a dnes je považován za otce papírenského průmyslu ve Finsku. Obchodní činnost se změnila, majitelé se změnili, název přetrval. Zajímavý je i další severský gigant Ikea. Název zkracuje čtyři slova, která pro nás znějí téměř tolkienovsky - Ingvar, Kamprad, Elmtaryd a Agunnaryd. Samozřejmě však nejde o jména elfů, trpaslíků nebo podivných míst z Pána prstenů. Legenda je prostá. Zakladatel Ingvar Kamprad vyrostl na farmě jménem Elmtaryd ve vesnici Agunnaryd. Zajímavé je, že Ingvarovi bylo teprve 17, když společnost Ikea zakládal.

Brzy Vám přineseme pokračování této hry se slovy. Dozvíte se například, co znamená Sodexho nebo co to vlastně je Google. Těšte se také na malý kvíz.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
3 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.