Everesta, s.r.o.

Vychováváme si učně

Monika Kosinová

Když se vám podaří sehnat hotového pekaře nebo řezníka, je to v podstatě zázrak. SPAR Česká obchodní společnost využívá efektivní systém výchovy učňů, kteří pak nastupují jako stabilní zaměstnanci. Pozvání k rozhovoru přijala vedoucí personálního oddělení, paní Monika Kosinová.

Jaký důraz kladete na externí personální marketing, tedy budování dobrého jména jako zaměstnavatele?
Velký. Myslím, že máme poměrně těžkou pozici v tom, že obchodní řetězce nemají na českém trhu práce moc dobrou image. I když situace SPARu je docela odlišná: naše společnost má dlouholetou tradici, spolupracujeme s různými charitativními organizacemi, realizujeme ekologické projekty apod.

Je vyostřený konkurenční boj v personálním marketingu – přetahují si obchodní řetězce zaměstnance navzájem?
Český trh je poměrně malý, takže k přetahování dochází. Pokud obsazujeme nějakou speciální pozici, která není na trhu práce obvyklá, spolupracujeme s agenturami zaměřenými na přímé vyhledávání kandidátů. Myslím si, že v tomto ale není maloobchod nijak specifický, stejně to funguje i v jiných odvětvích.

Jakým způsobem nabírá Spar největší podíl zaměstnanců?
Obchod je skvělý v tom, že je možné vybudovat si zde kariéru i bez dokončeného vysokoškolského vzdělání. Když otevíráme novou prodejnu, hledáme asi 130, 150 lidí a hlavním kriteriem je, že chtějí pracovat v obchodě, jsou vstřícní k zákazníkům a časově flexibilní, protože ne každý je ochoten pracovat o víkendech a svátcích, což k oblasti služeb patří.
Zaměstnanci mají možnost postupu na vyšší pozici výhradně na základě výsledků své práce, bez ohledu na dosažené vzdělání. Lze říci, že i velká část našich manažerů jsou lidé, kteří se vypracovali právě z provozních pozic. Pokud obsazujeme některou vedoucí pozici anebo pozici na centrále společnosti, vždy se napřed díváme, zda mezi vlastními zaměstnanci nemáme vhodného kandidáta.

Viděl jsem dole poutače, kde se psalo něco ve smyslu toho, že „V Intersparu je dobrý tým, pojďte pracovat k nám“. Čili ten nábor zvenku je zamířen na ty nejnižší pozice, jestli tomu dobře rozumím?
Ano, vzhledem k naší expanzi převážně hledáme zaměstnance do provozu jako pokladní, prodavače a podobně.

Máte nějakou specifickou metodu výchovy svých potenciálních zaměstnanců?
Dlouhodobě spolupracujeme s odbornými učilišti nejen v Praze, ale i v rámci ostatních regionů v České republice. Bohužel, ty samotné školy se potýkají s nedostatkem studentů. Žáci základních škol odchází většinou studovat střední školy, buď státní nebo soukromé, a o učební obory dlouhodobě ztrácejí zájem. Absolventi oborů jako pekař či řezník jsou téměř vzácností.
Ve SPARu zaměstnáváme vlastní učitele odborného výcviku, kteří se mohou studentům na praxi stoprocentně věnovat. Účastníme se dní otevřených dveří ve školách, organizujeme schůzky s rodiči, se zástupci vedení naší společnosti a snažíme se prezentovat možnosti, které naše společnost nabízí. Pro naše studenty pořádáme různé motivační akce v průběhu studia.

Jaké akce to obnáší?
Například minulý týden jsme absolvovali prezentaci pro výchovné poradce ze základních škol. Představili jsme jim náš výukový plán pro studenty, informovali je o motivaci studentů k úspěšnému absolvování praktické výuky. Studenti jsou v průběhu praxe odměňování dle svých studijních a pracovních výsledků. Velmi populární je např. soutěž, kdy úspěšní studenti cestují na poznávací cestu do mateřské společnosti ve Vídni.

Kolik učňů se vám tak podaří sehnat?
V Praze máme zhruba kolem 150-ti učňů z různých ročníků. Bylo by možné jich mít i více, ale s ohledem na kapacitu a individuální přístup, který by ve větším počtu nebyl možný, považujeme tento počet za optimální. V současné době máme většinu studentů prvních a druhých ročníků. Absolventi třetích ročníků často pokračují ve studiu maturitních nástaveb, nebo odcházejí do jiných oborů. Stále častěji se ale po nějakém čase do obchodu vracejí.

Co na učně zabírá? Co je tady udrží a co je zláká?
Myslím se, že jsou zajímavé vzory. Když vidí, že jejich vedoucí začínal před třemi lety jako prodavač a dneska dělá „šéfa“, tak to je pro ně zajímavá motivace. Vidí, že možnost postupu není nic abstraktního, ale že skutečně v praxi funguje. Samozřejmě i to, že se jedou podívat do Rakouska a mají možnost srovnání. Některé děti jsou ze sociálně slabších poměrů a jedou poprvé v životě do zahraničí. Příjemně mě překvapilo, že ty děti tam chodily mezi regály a říkaly „U nás tohle máme lepší.“ nebo „ Podívejte se na tu pekárnu, ta u nás vypadá líp, to by náš vedoucí takhle nenechal.“ Měli o to zájem, nevzali to jen jako výlet, osobní volno, opravdu je to zajímalo. Samozřejmě první otázka, kterou měli na vedoucího rakouské filiálky bylo, kolik si vydělá průměrná prodavačka. Nadšení trochu polevilo, když se naopak dozvěděli životní náklady „rakouské prodavačky“.

Takže neodjedou všichni pracovat do Sparu v Rakousku.
Zdá se, že ne.

Zmiňovala jste, že jsou to třeba sociálně slabší rodiny a zároveň že musíte komunikovat s rodiči. Jaké tohle může přinést komplikace?
Pro rodiče pořádáme vždy před začátkem školního roku den otevřených dveří na centrále společnosti a informujeme je o plánu na školní rok. V průběhu roku s rodiči v případě potřeby komunikují naši učitelé odborné výchovy.
Samozřejmě v přístupu rodičů ke vzdělávání svých dětí jsou určité rozdíly. Mnohdy je dítě jediný člen rodiny, který ráno vstává a odchází. Když není podpora z rodiny, dítě ztrácí motivaci. Bohužel i dnes je velký podíl dětí, které učiliště nedokončí. Škola i my se je v takových případech snažíme přesvědčit a pomoci třeba vytvořením individuálního plánu, aby se dostaly až k závěrečným zkouškám.

Kdy příště jedete do Vídně?
Většinou to bývá v červnu, těsně před koncem školního roku, když už mají žáci po zkouškách a už je trošku klidněji.

Ještě poslední otázky k internímu personálnímu marketingu: Jakými benefity si udržujete zaměstnance?
Asi nejlákavějším benefitem je třináctý plat, který je vyplácen před Vánoci, což je takový dárek pod stromeček. Mezi další velké zaměstnanecké výhody pak patří dovolená navíc, stravenky, slevy na nákup zboží, věrnostní odměny, fitness atd. Nyní připravujeme ve spolupráci s jedním mobilním operátorem novinku v podobě výhodnějších telefonních tarifů pro zaměstnance.

Jaký zhruba podíl práce, která se ve Sparu odvede, vykonávají brigádníci?
Je brigádník a brigádník. V současné době je to hodně diskutované téma. Agenturní brigádníky využíváme zvláště ve velkých městech jako je Praha nebo Brno, kde se některé časy nedaří plně vykrýt vlastními zaměstnanci. Využíváme i vlastní portfolio flexibilních zaměstnanců, což jsou studenti, důchodci, maminky na mateřské apod. Podíl se liší dle regionu a období. Průměrně flexibilní úvazky činí zhruba 15 %.

To není moc.
Není. Právě proto, že naše prodejny máme postaveny na našich zaměstnancích a brigádníky využíváme spíše okrajově.

Komentáře

Zajímá vás pokladní systém zdarma?

Hledám pokladní systém restaurace?

2817

Zajímá vás pokladní systém zdarma?

Hledám pokladní systém restaurace?

2817

Van

Rád upozorním paní Kosinovou na Váš dotaz, případně zprostředkuji další poradenství.
Martin Luhan, Bosston.cz

dotaz o vychovavani ucnu

Zastupuji mezinarodni retezec obchodu Van Graaf, otevirame od jara 2010 velkou filialku na Vaclavskem namesti a mame take zajem vychovat si sve vlastni ucne. Nevim vsak, na koho se primo obratit a od koho ziskat podrobne informace.
Ma pro mne nekdo radu, ci primo spojeni na pani Kosinovou ze Sparu?

zdravi
Pavlina Ingerfeld

dotaz o vychovávání učňů

Dobrý den,
toto téma je poměrně široké (navázání a smluvní úprava spolupráce s učilištěm, "mistr/mistrová" praktické výuky, vytvoření pracovních podmínek a zázemí pro učně, jejich hodnocení atd.). Pokud máte zájem o podrobné informace, můžete mě kontaktovat na mailu monika.kosinova@spar-cr.cz.
Příjemný den
Monika Kosinová

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.