Everesta, s.r.o.

Horské kolo jako bonus k platu

Karin Ulrichová - DNV

Původně norská nadace, v současné době nadnárodní společnost Det Norske Veritas má za jeden ze svých hlavních cílů vytyčeno snížení emisí skleníkových plynů. Jak říká marketingová ředitelka pro Českou a Slovenskou republiku, Karin Ulrichová, nedělají si iluze, že zachrání svět. Chtějí zvýšit společenské povědomí o tomto problému.

V rámci svého benefitního systému tedy vytvořili We Do. Interní projekt, který umožnil zaměstnancům vymyslet jakýkoli realizovatelný bonus k běžné výplatě omezený jednou zásadní podmínkou – musí přímo směřovat ke zlepšení stavu životního prostředí.

Projekt We Do měl tři fáze: Nejprve norské centrální vedení DNV vyčlenilo potřebné finance (cca 40 mil. Norských korun) a vyzvalo zaměstnance k navrhování smysluplných projektů – ať už pro domácí či pracovní využití. „Častokrát býváme vyzývání k různým interním diskusím, ale odezva (na to, že máme asi šest tisíc zaměstnanců) nikdy není valná. Kdežto v tomto případě lidé opravdu zareagovali a nominovali své projekty,“ uvádí Ulrichová. Z každého kontinentu se sešly různorodé návrhy, zaměstnanec pražské pobočky navrhl projekt školení defenzívní jízdy.

Ve druhé fázi We Do podávali zájemci žádosti o finanční příspěvky na vybrané benefitní projekty. Paní Ulrichová k tomu říká: „Já jsem žádala o příspěvek na bicykl. Přiznávám, že sama do práce na kole nejezdím, představa toho šíleného kopce mě odrazuje, ale můj manžel ho využívá. Deset kilometrů denně jízdy na kole do práce ušetří asi 1,3 tuny skleníkových plynů za rok. Kolo bylo nejžádanějším projektem – příspěvek na něj dostalo asi 800 zaměstnanců DNV.“

V závěrečné fázi projektu We Do pak obdrželi jednotliví zájemci (pokud byla jejich žádost schválena) určitou finanční sumu – do výše 10 000 norských korun na rok. Mezi zastoupenými ekologickými projekty byly i různé perličky, například američané úspěšně zažádali o příspěvky na 4 větrné turbíny, udaly se také 3 baterie do elektromobilů nebo solární panely. Mezi hojně využité patřily kromě kol ještě dotace na lístky na veřejnou dopravu nebo vybavení domáctnosti nízkoenergetickými spotřebiči. Český nápad – školení ekologického řízení – bylo uznáno pětkrát.

Karin Ulrichová zdůrazňuje především edukativní a inspirativní přínos tohoto světově ojedinělého projektu. Poté co se zprávy o projektu We Do společnosti DNV dostaly do médií, i český energetický gigant ČEZ dokonce podal návrh na představenstvo, aby podobný benefitní systém zavedlo. V DNV se také osvědčil a nejspíše se bude opakovat.

Co je na We Do sympatického? Že nejde o žádnou agresivní propagaci ekologismu, která by třásla kasičkami a rýpala do svědomí lidí. Jde o promyšlený a šířící se projekt, který každému může dopřát pocit prospěšnosti smíšený s vlastním užitkem. A taky jsou to pro všechny strany dobře vynaložené peníze.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
6 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.