Everesta, s.r.o.

Manažeři - Řešení konfliktů

Souboj - konflikt

Každý z nás se někdy v životě dostane do konfliktu s někým jiným. Každý člověk to řeší různě, někteří se chovají jinak doma a jinak v práci, někteří ne, záleží to na osobnosti každého.

Manažeři už dávno nejsou jen "velcí šéfové" jako kdysi, jsou teď více leadři, vůdci, a tak musí často ukázat, že umí profesionálně a fairově řešit jakýkoliv konflikt, který nastane.

Lidé si většinou myslí, že každý konflikt, hádka musí mít vždy na konci vítěze a poraženého a samozřejmě nikdo nechce být poražený, proto se někdy konflikty vystupňují do dlouhých hádek i s osobními útoky. Já vidím konflikt trošku podobně jako obchodní jednání. Jednáme "až tzv. do krve" a tzv. Win-Win finální deal je nejlepší, když si každá strana myslí, že získala pro sebe ty nejlepší možné podmínky a obě strany jsou tak OK s finální dohodou. Dává to vzniknout dobrému základu pro fairový vztah a příští náročné, ale produktivní jednání.

Podívejte se na konflikty také z té pozitivní stránky, můžou být i přínosné. Pokud skončí tzv. Win-Win, kdy se nikdo necítí jako zničený poražený, pak jsou zdravé a mohou přinést i přidanou hodnotu, mohou vylepšit váš business a vaši teamovou práci.

Často se stává, že se 2 zaměstnanci dostanou do konfliktu, který spolu neumí vyřešit a buď jeden nebo oba za vámi přijdou jako za svým nadřízeným, abyste jim poradili co s tím.

Co uděláte?
1. Pokud vznikne nějaký konflikt ať už jste jeho součástí a nebo za vámi přijdou vaši lidé, profesionální manažer to řeší. Existují také manažeři, kteří se konfliktům vyhýbají jak jen to jde, a nechají to prostě být, já je nazývám "vyhnívači". Nejenže ztrácí respekt lidí kolem sebe, ale připravují si půdu na mnohem větší problém v budoucnu.

2. Zapomeňte na to, koho z dvojice v konfliktu máte raději a máte k němu větší důvěru - "vylezte z té bedny" a buďte fair ke všem stejně. Je běžné, že jsou někteří lidé z teamu manažerům bližší než ostatní, třeba mají stejný způsob myšlení, stejné koníčky, apod., ale vaši lidé by to neměli vnímat jako nevýhodu, měli byste se ke všem chovat stejně fair. Můžete být skvělý, profesionální šéf, empatický vůdce a být blízko vašim lidem, aniž byste překračovali linii a stali se jejich osobními přáteli.

3. Musíte být schopni se rozhodnout, zda si sednout se všemi, kteří jsou v konfliktu najednou a nechat každého zvlášť promluvit a nebo si sednout s každým extra, nechat je mluvit a teprve pak si s nimi sednout v teamu. Pokud je manažer ještě nezkušený, doporučuji variantu druhou.

4. Pozorně naslouchejte každému zvlášť, abyste více porozuměli proč ke konfliktu došlo a jaká jsou možná řešení. Snažte se získat informace, neskákejte lidem do řeči a nesuďte je hned. Váš hlas musí být stále klidný. Nechte je mluvit a přemýšlejte.

5. Když jste vyslechli všechny strany konfliktu, přemýšlejte, dejte si třeba i extra čas, podle závažnosti dané situace a pak je pozvěte zas všechny a promluvte si o konfliktu v teamu a snažte se je společně dovést k rozhodnutí. Je to nejlepší způsob řešení konfliktu. Stává se, že se lidé ke společnému rozhodnutí nedostanou, pak je na vás ho udělat. Je dobré je podat tak, aby lidé pochopili, proč jste takové rozhodnutí udělali. Možná, že s vámi jeden nebude plně souhlasit, ale oni musí vědět, že jste udělali v dané situaci to nejlepší možné.

Může se stát, že budete v konfliktu vy s několika svými podřízenými. Pak bych ráda připomenula jednu důležitou věc :
Pokud se dostanete do konfliktu/rozporu s vašimi lidmi a v průběhu přijdete na to, že jste neměli pravdu - přiznejte to. Hodně manažerů si myslí, že ztratí svou tvář a respekt, když přiznají svoji chybu, a tak se hádají a perou, aby vyhráli se svým špatným názorem. Vězte, že vás lidé stále hodnotí a mají respekt vůči šéfovi, který sem tam přizná svou chybu nebo ustoupí a vezme návrh jiného a naopak neberou vážně a dělají si i legraci z toho, kdo se bojí přiznat chybu a snaží se direktivně nařizovat nesmysly.
Takže pokud se dostanete do rozporu se svými lidmi, snažte se dát své ego trošku na bok (je to strašně těžké, hlavně pokud jste silný leader) a pozorně naslouchejte jejich návrhům a snažte se je nezaujatě vyhodnotit, aby váš team přišel ve finále k nejlepšímu rozhodnutí. Samozřejmě, že můžete challengovat vaše lidi různými dalšími otázkami, to je ale v pořádku.
Učte své lidi a také vy buďte opatrní, abyste při konfliktu nepřekročili "osobní linii". Pokud někoho napadnete jako člověka, poškodíte tím váš vztah natolik, že už je pak v podstatě nemožné to vrátit zpět na normální vzájemný vztah. Profesionální manažer se nikdy nedostane do tohoto stádia.

Pokud na vás někdo jiný ječí a nebo vám řekne nějaké hrubé, osobně útočící slovo, pak se nikdy nedejte přenést na "stejnou vlnu" jako ona nebo on. Buďte vždy klidní a reagujte profesionálně, bez emocí a osobních útoků, ale jasně a pevně.
Tímto většinou " vyvolávače konfliktů" překvapíte, uzná vás a už se pak nikdy nepokusí něco podobného zopakovat.

Jana Peterková, JohnsonDiversey - pokud máte zájem si přečíst i jiné články, podívejte se na http://moenia.blog.cz.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
4 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.