Everesta, s.r.o.

Trh práce se přesunul na internet

trh práce na internetu

První věcí, kterou udělá už i průměrný Čech hledající práci, je otevření internetového prohlížeče. A zaměstnavatelé jsou na tom stejně. Ovšemže mladí lidé využívají jiné zdroje než starší generace, vzdělaní lidé budou hledat práci na jiných místech než ti se základním vzděláním atd. Proto na úřadech práce a portálu Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) se po práci poohlížejí spíše řadoví zaměstnanci. Počítačově gramotnější si jako první otevřou internetové stránky typu jobs.cz. Zákonitě se tomu trh přizpůsobil, takže pozice specialistů, obchodníků či manažerů jsou nabízeny převážně na internetových portálech práce, ale nabídky pro řadové zaměstnance tam budete hledat hůře. Na úřadech práce je tomu naopak. Vyladila se tak jednotná struktura inzerovaných volných míst a uchazečů. Tuto skutečnost je důležité si při hledání práce i při hledání zaměstnanců uvědomit.

Poptávka a nabídka na trhu práce se střetává na různých místech, ale internet obecně vede. Dokonce i úřady práce inzerují volná místa na internetu. Kromě klasických možností se objevil v poslední době další trend a tím jsou takzvané sociální sítě jako je např. Facebook nebo LinkedIN. V období propouštění se stali velmi zajímavou alternativou.
Vybrali jsme několik základních variant, jak nabízet a poptávat práci a pokusili jsme se je zhodnotit jak z pohledu poptávajících, tedy firem, tak i z pohledu nabízejících, tedy uchazečů o zaměstnání.
Jde samozřejmě o subjektivní hodnocení autora. V případě, že s ním nesouhlasíte nebo máte výhrady, máte možnost vyjádřit se v diskuzi pod článkem.

Vlastní internetové stránky společnosti
Pohled firmy
Záleží samozřejmě na návštěvnosti firemních stránek a struktuře návštěvníků. Je však jisté, že lidé, kteří se přihlásí o volné pracovní místo inzerované na Vašich firemních stránkách, mají o nabízenou práci skutečně zájem. Je to obvykle známkou toho, že přišli cíleně na firemní web, protože chtějí pracovat právě u Vaší společnosti nebo protože chtějí pracovat ve firmě Vašeho typu. Navíc je to určitá známka cílevědomosti žadatele.
– hodnocení 3/5 nepříliš efektivní, ale nezbytné
Pohled uchazeče
Hledat volná místa u konkrétních společností je vhodné pro lidi, kteří vědí, co chtějí dělat nebo alespoň v jakém oboru chtějí pracovat. Např. chcete-li pracovat v bankovnictví, zadáte do vyhledavače „banka“ a prošmejdíte jejich internetové stránky. Je to trochu pracnější způsob, ale přináší své ovoce.
– hodnocení 5/5 pracné, ale účelné

Personální agentura
Pohled firmy - hodnocení
Toto řešení může být výhodné pro menší společnosti, které nemají vlastní personální oddělení. Ale i některé větší firmy svěřují tuto práci do rukou profesionálů a takzvaně tuto službu outsourcují. Personální agentura totiž může udělat veškerou práci spojenou s náborem nových zaměstnanců. Agentury mají své vlastní propracované a ozkoušené metody a mají také své databáze uchazečů. Nevýhodou může být samozřejmě cena.
– hodnocení 4/5 pohodlné, kvalitní, rozmanitost služeb
Pohled uchazeče
Uchazeč se může u personální agentury zaregistrovat do databáze, vložit svůj životopis a nastavit své priority. Výhodou je, že se nemusíte o nic starat a stačí jen čekat, až Vám přijde nejlepší nabídka. Tato pasivita může být samozřejmě také nevýhodou. Přínosem agentury však je především profesionální pomoc. Agentury poskytují také poradenství a konzultace.
– hodnocení 3/5 odborná podpora při hledání

Internetový pracovní portál
Pohled firmy
Inzerce touto formou je už dnes v podstatě nezbytná. Většina lidí, kteří hledají práci, se dívá právě na takové internetové stránky. Pracovní portály nabízejí firmám nejen možnost vkládat jednorázový inzerát, ale také možnost předplatit si pravidelné zveřejňování a aktualizaci volných míst a další různé formy prezentace.
– hodnocení 5/5 nutnost
Pohled uchazeče
Na podobné portály míří obvykle první kroky uchazeče. Rozhodně je to dobrý způsob, jak si udělat přehled o současné poptávce po Vaší profesi. Kromě aktivního vyhledávání inzerátů, nabízejí portály možnost registrace, kdy vložíte do databáze svůj životopis a čekáte, jaké nabídky Vám přijdou. Tento pasivní princip je podobný jako u personálních agentur.
– hodnocení 4/5 kombinace aktivního pravidelného sledování inzerce a vložení vlastního životopisu musí přinést své ovoce

Úřady práce
Pohled firmy
Nabídnout svá volná místa na úřadu práce je pro firmu rozhodně výhodné. Úřad se totiž o inzerci Vašich pracovních míst postará zdarma. Navíc inzerce, kterou zadáte ve svém regionu, jde automaticky na portál MPSV a Vaše inzerce se tak rázem stane celostátní. Jistou nevýhodu úřadů práce je, že zde hledá práci obvykle jen určitá skupina lidí. Proto společnost, která hledá například specializované pracovníky, zde uspěje obtížně. Na druhou stranu i úřady práce inzerují na zmiňovaných internetových portálech práce a proto bych se spolupráci s nimi rozhodně nebránil.
Podle informací ze poradenské a servisní skupiny ECS má většina uchazečů o práci informace právě z úřadu práce a to i když nejsou na ÚP evidováni.
– hodnocení 4/5 levné, málo pracné, vhodné pro hledání zaměstnanců na nižší pozice
Pohled uchazeče
Zde jsou výhody zřejmé, zvláště u nezaměstnaných. Pokud jste však odborníkem, nebude pro Vás úřad práce nejlepší cestou.
– hodnocení 3/5 snadná dostupnost, jednoduchost

Článek vznikl díky spolupráci s odborníky poradenské a servisní skupiny ECS.

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

CAPTCHA
Toto je ochrana před spamem. Doplňte prosím výsledek.
6 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.